Honda CR-V – Nowoczesny SUV klasy kompaktowej

Honda CR-V to samochód osobowy zakwalifikowany do aut typu SUV klasy kompaktowej, produkowany przez japoński koncern Honda Motor Company od 1995 roku. W chwili obecnej omawiany przez nas model liczy aż 5 generacji, z czego najnowszy model produkowany jest od roku 2018. Honda CR-V przez lata zmieniała swój wizerunek i wersje wyposażeniowe, starając się robić ukłon w kierunku wszystkich miłośników marki. Jak zatem zmieniała się owa wersja Hondy w przeciągu 25 lat? Czy ewolucja wizualna wyszła pojazdowi na plus? Na co warto zwrócić uwagę przed zakupem modelu z najnowszej generacji? Na te i inne pytania odpowiemy w poniższym artykule. Zapraszamy Cię do lektury!

Pierwsza Honda CR-V – Uterenowiona wersja Hondy Civic VI

Honda CR-V I produkowana była w latach 1995-2001, zaś jej pierwsza prezentacja nastąpiła podczas targów motoryzacyjnych w Tokio. Pojazd od razu został okrzyknięty terenową wersją Hondy Civic VI. Trudno się temu dziwić – wizualnie wprawdzie auto przypominało pojazd terenowy, jednak nie sposób było nie zauważyć podobieństwa do popularnego w latach osiemdziesiątych Civika. Pierwsza Honda https://honda.jkk.com.pl/pl/samochody.html CR-V wyróżniała się umiejscowieniem koła zapasowego – zostało ono przymocowane na klapie bagażnika, która była otwierana na bok. Pierwotnie pojazd posiadał czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 126 koni mechanicznych, jednak po liftingu, wykonanym w 1999 roku, moc silnika zwiększono do 147 koni mechanicznych. Zmiany nastały także w kształcie przedniego i tylnego zderzaka.

Honda CR-V I występowała w następujących wersjach wyposażeniowych:

  • EX
  • LX
  • Exclusive

Rok 2001 – Druga generacja Hondy CR-V

Za sprawą projektanta Mitsuhiro Honda w roku 2001 zaprezentowano drugą wersję Hondy CR-V. Tym razem również nie odcięto pępowiny od starszego brata – Civika. Nowa generacja pojazdu zbudowana została bowiem na bazie płyty podłogowej Hondy Civic 7. Wizualnie samochód nie odbiegał zbytnio od swojej poprzedniej wersji – koło zapasowe w dalszym ciągu umieszczone było na drzwiach bagażnika, co mocno podkreślało terenowy charakter samochodu. CR-V I wyposażony był w napęd na cztery koła, jednak na rynku amerykańskim można było kupić również wersję z przednim napędem. Warto zaznaczyć jednak, że w porównaniu do pierwowzoru pojazd został znacząco ulepszony. Samochód został wyposażony w system stabilizacji toru jazdy, a także zmodyfikowano w nim układ hamulcowy. Auto dostępne było w następujących wersjach wyposażenia:

  • LS
  • ES

W zależności od predyspozycji potencjalnego właściciela i od wybranej wersji wyposażeniowej, CR-V mógł być wyposażony w takie udogodnienia, jak na przykład: ABS, cztery poduszki powietrzne, elektryczne szyby i lusterka, klimatyzacja (manualna lub automatyczna), podgrzewane lusterka oraz częściowo skórzaną tapicerkę.

Trzecia generacja Hondy CR-V – Szersza gama wersji wyposażenia

Pięć lat później, w roku 2006, nastąpiła oficjalna prezentacja trzeciej generacji Hondy CR-V. Widowisko to miało miejsce podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Na tym etapie relacja CR-V i Hondy Civic właściwie się nie zmieniła. Omawiany przez nas model został bowiem stworzony w oparciu o ósmy model Civika. W porównaniu do poprzednich wersji samochodu, trzecia generacja pojazdu okazała się być znacznie szersza, ale również krótsza. Znaczącą różnicą wizualną okazało się natomiast umiejscowienie koła zapasowego. Oto po raz pierwszy w historii nie zostało ono umieszczone na klapie bagażnika. Tym razem projektant postanowił „włożyć” koło pod podłogę bagażnika. Trzy lata po premierze, w roku 2009, pojazd przeszedł facelifting. Zmieniono w nim wówczas przedni i tylny zderzak, a także unowocześniono tylne reflektory i atrapę chłodnicy. Wprowadzono również zupełnie nowy silnik wysokoprężny, który stał się prawdziwym hitem na rynku motoryzacyjnym.

Los Angeles, rok 2011 – Honda CR-V IV

Czwarta i, w chwili obecnej, najnowsza wersja Hondy CR-V została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles w roku 2011. Wizualnie pojazd niewątpliwie nawiązuje do swojego poprzednika – w dalszym ciągu stylizowany jest na auto typu SUV, co, z całą pewnością, cieszy zwolenników tego typu samochodów. Miłośnicy japońskiego koncernu twierdzą jednak, że najmłodszy brat CR-V wyróżnia się wyjątkowym charakterem – wszystko za sprawą mocnych, agresywnych wnętrz linii nadwozia. Pojazd został wyprodukowany według dwóch różnych projektów – wersja europejska różni się od amerykańskiej na przykład zastosowaniem technologii LED zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Co jednak wyróżnia „Czwórkę” na tle wcześniejszych modeli? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na fakt, iż zastosowano napęd na cztery koła oparty na aktywowanej hydraulicznie pompie. Dodatkowo pojazd został wyposażony w elektryczny system napędu.

Trzy lata po premierze, w roku 2014, Honda CR-V przeszła lifting. Zmieniono w niej zderzaki, reflektory oraz atrapę chłodnicy. Do samochodu wprowadzono także mocniejszy silnik oraz 6-biegową manualną skrzynię biegów, wymienną z 9-biegowym automatem.